Tuesday, July 7, 2009

Semua Maklumat Yang Anda Inginkan Mengenai Chery Eastar 2.4 MPV



KENAPA MEMILIH CHERY EASTAR 2.4 ?




Inilah MPV yang baru dibeli dan ia dibeli setelah meneliti beberapa sebab dan berpendapat ia mempunyai kelebihan pada perkara- perkara berikut berbanding MPV dalam kelasnya iaitu


1) rupa bentuk amat menawan lebih - lebih lagi selepas diletakkan bodykit, menggantikan ekzos dan tinted.


2) harga murah oleh kerana ia dibawa masuk ke Malaysia secara CKD ( pasang di Malaysia), maka sebahagian cukai/ duti dapat dikecualikan.

Bagi meyakinkan anda,

Di singapura ia dijual lebih mahal berbanding Toyota Wish 1.8 x ( A ) baru, Honda Stream RSZ baru dan Honda Freed baru. Untuk perbandigan di Singapura Chery Eastar yang dikenali sebagai Chery V5 Crossover di Singapura dijual pada harga $ 79, 999 ( lebih kurang RM 191, 997. 60 ).

Ia hanya lebih murah berbanding Toyota Wish 2009 yang belum memasuki pasaran Malaysia sehingga artikel ini ditulis dimana ia dijual pada harga $ 82, 000. 00 ( RM 196, 800. 00 ).

Honda Stream RSZ pula dijual pada harga $ 74, 000. 00 ( RM 177, 600. 00 ), Honda Freed dijual pada harga $ 72, 000. 00 ( RM 172, 800. 00 ) manakala Toyota Wish 1.8 x ( A ) yang digilai di Malaysia termasuk saya dijual pada harga $ 67, 000 ( RM 160, 800. 00 ).

Anda boleh rujuk di sini. Data ini saya perolehi dari laman web sgcarmart.com, iaitu salah satu laman kereta paling popular di Singapura pada tarikh 9 julai 2009. Saya mengambil kira kadar tukaran wang Malaysia kepada Singapura pada kadar RM 1. 00 = $ Singapura 2.398.

Terima kasih pada Chery Alado Malaysia kerana membawa masuk MPV hebat ini secara CKD ( dipasang di Malaysia ) oleh kerana melalui cara ini, sebahagian cukai import yang dikenakan kerajaan Malaysia ke atas kereta luar dapat dielakkan. Maka ramai rakyat Malaysia berkemampuan membeli kereta berharga RM 191, 997. 60 ( termasuk cukai ) pada harga hanya RM 82, 888. 00 ( harga selepas diskaun RM 7, 000. 00 )


3) keselesaaan ruang dalaman

Dengan ukuran 4662 mm panjang, 1820 mm lebar dan 1590 mm tinggi, ia adalah sebuah MPV yang lebih luas dibandingkan Toyota Wish 1.8 x ( A ), Honda Stream RSZ, Proton Exora, Nissan Grand Livina, Naza Citra Rondo 2.o. Ia hanya lebih pendek di bahagian penyimpanan barangan berbanding Mitsubishi Grandis yang mempunyai ukuran panjang 4780 mm. Apa sekalipun ia menjuarai Mitsubishi Grandis jika ukuran lebar diambil kira dimana Mitsubisi Grandis lebarnya hanya 1795 mm.


4) enjin mitsubishi dengan cc besar ( 2400 cc )

Enjin mitsubishi 4g64 dengan 2400 cc amat sesuai untuk menggerakkan MPV sebesar ini. Walaupun enjin 4g64 adalah sebuah enjin lama berbanding enjin 2.4 dengan teknologi MIVEC yang digunakan Mitsubishi Grandis terbaru, namun ia terbukti sebagai sebuah enjin yang mampu menyaingi MPV mewah lain seperti Toyota Estima, Honda Odyssey apatah lagi Honda Stream RSZ, Toyota Wish, Nissan Grand Livina, Proton Exora dan seumpamnya.

Berbeza sama sekali dengan kereta sedan, apa yang saya fahami bagi sesebuah MPV torque adalah lebih penting berbanding kuasa kuda.

Berminat mengetahui dengan lebih lanjut mengenai enjin mitsubishi 4g64, sila KLIK DI SINI.


5) sistem gear stepronic ( gabungan auto dan manual dengan 4 kelajuan )

Dengan sistem gear stepronic, sudah tentu mendaki bukit bukan menjadi masalah kepada MPV ini hatta Genting Highland dan Cameron Highland sekalipun. Anda boleh menggunakan gear manual apabila ingin mendaki bukit. Penggunaan gear manual lebih lancar dan lebih pick up berbanding gear automatik. Tambahan ia dikuasakan dengan enjin Mitsubishi 4G64 dengan kapasiti 2400 cc yang mempunyai torque yang amat tinggi.



kalau disarungkan tombol gear nya, kan tampak lebih cantik


6) Lengkap dengan sistem ABS dan EBD

Degan sistem ABS dan EBD, anda masih dapat mengawal kenderaan anda untuk membelok kekiri atau kekanan ketika situasi memerlukan anda membrake secara mengejut. Turning rationya juga kecil berbanding MPV saingannya. Oleh yang demikian, ia mampu membuat U turn amat cemerlang sebagaimana kereta sedan. Bahkan penulis laman kereta-info mengatakan Chery Eastar lebih mudah membuat U turn berbanding Proton Waja.




7) spare part murah dan senang cari

Enjin mitsubishi berlambak - lambak digunakan di Malaysia. Berkenaan spare part, Chery Alado mempunyai kilang pemasangan yang dikongsi bersama Hyundai di Johor. Apatah lagi menjelang hujung tahun 2010 Chery Alado akan mempunyai sebuah kilang pemasangan di Pekan, Pahang yang mampu memasang 100, 000 kenderaan setahun. Jadi spare part bukan satu masalah.


8) boleh upgrade ke enjin Mitsubishi Evo atau enjin Mitsubishi Grandis terkini yang lengkap dengan Mivec tu. Nak letak turbo pun no hal la. Diketahui enjin mitsubishi Evo mempunyai kuasa kuda ( hp ) dan kuasa tujahan ( tork ) yang tinggi. Apapun bagi yang berniat menukar power train, diminta juga meningkatkan sistem brake, suspensi dan lain2. Nasihat pakar diperlukan dan ujian dyno eloklah dilakukan. Ujian dyno yang dilakukan oleh salah seorang pemilik Chery Eastar 2.4 dimana kenderaannya adalah masih sebuah kenderaan standard menunjukkan rekod kelajuan Chery Eastar 2.4 boleh mencecah kelajuan melebihi 200 km/ j.


9) dalam nampak mewah berbanding pesaing- pesaingnya. Sila lihat di bahagian Interior di bawah ini. Cumanya kombinasi warna kurang bijak.


10) enjin Mitsubishi adalah enjin yang amat - amat familiar dengan mekanik- mekanik di Malaysia. Ia termasuklah enjin Mitsubishi 4G64 ini. Bahkan jika anda ke bengkel kereta, mekanik di Malaysia lebih mudah membaiki enjin Mitsubishi berbanding enjin Campro yang digunakan pada Proton. Ini kerana model Proton terdahulu menggunakan enjin Mitsubishi.


11) Memandunya ibarat memandu kereta sedan

Bentuknya sama sebagaimana rekaan MPV saiz sederhana seperti Honda Stream RSZ, Toyota Wish, Nissan Grand Livina, Honda Odysseys dimana ia direkabentuk tidak terlalu tinggi. Oleh kerana itu ia digelar crossover berbanding MPV dimana gabungan SUV, MPV dan kereta sedan bagi mendapatkan ruang seperti sebuah MPV, pemanduan dan keselesaan seperti sedan dan kedudukan poster pemandu seperti di dalam sebuah SUV.


12) Penggunaan minyak amat menjimatkan

Walaupun ia enjin 2400 cc tetapi bagi perjalanan sejauh 550 km, ia hanya menggunakan petrol sebanyak RM 110.00. Bagi perjalanan dengan jarak 350 km pula pada kelajuan purata 120 km/j , kelajuan maksimum 170 km/j ia hanya menggunakan petrol sebanyak RM 70. 00. Begitu juga bagi perjalanan sejauh 690 km pada kelajuan antara 110 km/ j - 130 km/ j, ia hanya menggunakan minyak sebanyak RM 134. 50. Rata-rata penggunaan minyak bagi perjalanan jauh di lebuhraya ( jalan kurang sesak ) adalah antara RM 0.167 hingga RM 0.20/ km. Ia pencapaian yang baik bagi sebuah enjin lama tanpa teknologi seperti MIVEC, CPS, VTEC, I-VTEC, VVT, D-VVT dan sebagainya.

Tambah menarik, anda mampu menggerakkan MPV ini berpuluh - puluh kilometer walaupun di meter box ia menunjukkan minyak hampir kehabisan. Bukankah dengan enjin sebesar 2400 cc, ia terbukti sebagai sebuah MPV yang amat menjimatkan. Malah ia lebih menjimatkan dibandingkan kebanyakan enjin 2.4 L dengan teknologi terkini terutama buatan Jepun dan Korea.

13) kilang pemasangan sendiri ( sekarang menggunakan kilang Oriental Hyundai ) akan siap sebelum penghujung 2009. Kilang yang terletak di Pekan itu mampu memasang 100, 000 kenderaan Chery setahun.

Oleh yang demikian apabila siapnya kilang tersebut, spare part dapat diperoleh pada harga jauh lebh murah dan lebih mudah diperoleh. Apapun, buat masa sekarang alat ganti Chery Eastar masih mudah diperoleh pada harga yang amat- amat murah.


14) Graf jualan yang terus meningkat

Chery membuktikan ia mampu untuk muncul sebagai pemain utama dalam dunia automatif walaupun masih dalam usia yang cukup muda. Memulakan operasi pada 1997 dan hanya mula mengeluarkan kenderaan pertama pada tahun 2000 dengan 2, 000 unit kenderaan. Tahun berikutnya pengeluaran ditingkatkan pada 28, 000 unit diikuti 50, 000 unit setahun pada tahun 2002, 90, 000 unit pada tahun 2003, 86, 000 unit setahun pada 2004 dan 188, 000 unit setahun pada 2005. Tahun 2006 meletakkan Chery antara pengeluar utama di China dengan jumlah jualan setahun berjumlah 307, 232 unit kenderaan. Ini meletakkan Chery sebagai pengeluar tempatan terbesar di China dan berada di kedudukan ke4 di belakang syarikat kerjasama Volkswagen dan GM. Tahun 2007 Chery berjaya meningkatkan jualan kepada 381, 000 unit kenderaan setahun sekaligus mencapai angka jualan 1 juta unit kenderaan dalam tempoh kurang 7 tahun. Pencapaian ini adalah lebih baik berbanding mana-mana pengeluar kenderaan baik negara Jepun, Korea Selatan mahupun Malaysia di Asia sehingga waktu tersebut. Apapun pada tahun 2008 angka jualan Chery merosot kepada 356, 000 unit kenderaan setahun berikutan krisis ekonomi dunia. Namun, pencapaian Chery pada tahun 2008 adalah lebih baik dibandingkan prestasi kebanyakan pengeluar kederaan di dunia. Tahun berikutnya iaitu 2009 adalah tahun tuah bagi Chery apabila jualan pada 2009 merekodkan peningkatan 40.5% berbanding tahun sebelumnya dimana Chery mencatatkan angka jualan 508, 500 unit kenderaan setahun. Pada tahun ini iaitu tahun 2010 Chery meletakkan sasaran angka jualan minimum 700, 000 unit kenderaan setahun berikutan pengenalan 17 model barunya dibawah 4 jenamanya iaitu Riich, Rely, Karry selain Chery. Chery juga berkeyakinan angka jualannya boleh mencecah sehingga 900, 000 unit pada tahun ini berikutan angka jualan bulan januari 2010 yang amat2 memberangsangkan.

15) khidmat lepas jualan

Anda diberikan 3 tahun jaminan bagi alat ganti Chery Eastar 2.4. Senarai pusat - pusat servis Chery Alado boleh anda lihat di sini.


16) aspek keselamatan

Chasis Chery Eastar 2.4 dibangunkan oleh Lotus Engineering, syarikat milik penuh Proton yang terkenal dalam pembangunan chasis, handling nya dan pembuatan kereta sport. Mungkin oleh sebab itu Chery Eastar berjaya melepasi Euro NCAP Crash standard dan mendapat 4 star. Rating maksimum adalah 5 star. Sebagai perbandingan, proton Impian ( Proton Waja ) mendapat 3 star bagi ujian ini. Ia membuktikan Chery Eastar 2.4 adalah MPV selamat untuk keluarga anda.

Air bag yang dibekalkannya adalah dibeli daripada pengeluar alat keselamatan kenderaan terbesar di dunia. Untuk itu anda tidak perlu risau mengenai aspek keselamatan kenderaan ini. Bahkan jika anda meragui besi keluli kereta ini, cubalah anda ketuk kereta ini dan kemudian ketuklah mana- mana kereta Proton dan lihatlah mana yang lebih berkualiti.


17) Kemampuan mengangkut beban

Chery Eastar berkemampuan mengangkut beban sehingga 1505 kg. Ia lebih baik berbanding Toyota Wish 1.8 x ( A ), Honda Stream, Honda Stream RSZ dan Proton Exora.

Sebagai perbandingan Toyota Wish mampu mengangkat beban sehingga 1300 kg, Honda Stream RSZ sehingga 1370 kg dan Proton Exora 1380 kg.

Kemampuannya mengangkut beban hanya kurang 195 kg berbanding Toyota Estima yang mempunyai saiz yang lebih lebar, tinggi dan panjang.


18) Kadar interest pinjaman bank lebih rendah berbanding kereta nasional

Anda ditawarkan kadar interest 3.5% oleh bank. Bahkan jika anda bernasib baik mungkin anda akan mendapat interest bank pada kadar hanya 3 %. Bahkan sebelum bulan April 2009, pembeli Chery Eastar rata- rata menikmati kadar interest antara 2.1% - 2.85 %. Hanya selepas Proton Exora dilancarkan, bank negara mengarahkan bank- bank menaikkan kadar interest kepada 3.5% yang pada fikiran saya bagi melindungi Proton Exora yang dikeluarkan oleh sebuah syarikat milik kerajaan iaitu Proton.

Sebagai perbandingan, pembeli kenderaan nasional seperti Proton Exora dikenakan kadar interest minimum 3.65%.



CHERY EASTAR 2.4


Gambar- gambar di bawah ini adalah Chery Eastar tanpa sebarang modified. Ini bermaksud gambar- gambar dibawah ini adalah wajah sebenar Chery Eastar tanpa sebarang pengubahsuaian.




di China ia dijual di bawah 2 jenama iaitu Chery dan Rich ( salah satu dari 3 jenama milik Chery )








VERSI LENGKAP DENGAN BODYKIT



Ini pula rupanya selepas dimodified ( ditambah skirting dan spoiler ). Pilih je style mana anda suka. Kos buat skirting, spoiler dan cat hanyalah RM 1, 200. 00 - RM 1, 500.00 .Ekzos pula antara RM 200. 00 - RM 220.00






Amacam. Menarik tak ???

Fesyen di atas sesuai pada mereka yang ingin MPV mereka nampak mewah.

Bagaimana pula dengan fesyen yang ini





yang atas ni bagi yang minat style aerodenamik. Look like MPV jepun dan sesuai pada pemilik berjiwa muda.

seterusnya

fesyen di bawah ini juga sesuai pada mereka yang inginkan sebuah MPV yang kelihatan mewah ala VIP




bawah ini pula sesuai untuk mereka yang berjiwa muda





banyak style modified skirting dan spoiler anda boleh lakukan. Gambar- gambar di atas hanya sebahagian kecil sahaja.


dan

untuk bahagian belakang, aku lebih suka style macam ini. Nampak macho bila kereta- kereta follow MPV kita dari belakang





INTERIOR






ini pula bahagian dalamannya. dengan harga RM 82, 888. 00 ( oleh kerana versi CKD iaitu dipasang di Malaysia, sebahagian besar cukai dapat dielakkan ), ruang dalamannya bagi saya lebih cantik dan nampak mewah berbanding Nissan Grand Livina, Proton Exora, Naza Citra dan Produa MPV ( daihatsu boon luminas )




ini pandangan bahagian dalam dari sisi kiri



pandangan dari atas. Nampak mewah bukan ???






cukup luas bukan untuk orang dewasa sekalipun.

Ini pula ruang letak barang dalam Chery Eastar






ruang letak barang yang amat luas bukan, apatah lagi jika kerusi barisan ke2 dan ke3 tidak digunakan sebagaimana gambar di atas





Pintu depan



Pintu belakang




Cukup besar untuk menyimpan gadjet anda



salah satu daripada 6 speaker



ruang letak gadjet/ barang di kerusi barisan ke 3






BAGAIMANA PULA DENGAN INTERIOR MPV LAIN ?




Interior Citroen Picasso. Ia dijual pada harga RM 169, 029. 00 di Malaysia



Toyota Estima recond tahun 2006. Walaupun recond, ia dijual pada harga RM 208, 000.00 di Malaysia



Nissan Grand Livina



Honda Stream RSZ



Produa MPV ( di Jepun dikenali sebagai Daihatsu Boon Luminas )




Proton MPV Exora



Toyota Wish 1.8 x ( A )



Toyota Innova 2.0


Toyota Wish 2009 ( belum masuk pasaran Malaysia )


Sungguhpun interior di atas lebih cantik sesetengahnya berbanding Chery Eastar, apapun dengan pakej harga yang ditawarkan di Malaysia bolehlah dikatakan interior nya tidak ketinggalan jauh berbanding MPV di atas.

Namun demikian ia masih cantik dibanding sebahagian MPV yang saya tunjukkan di atas. Kira sangat ok la tambah- tambah di waktu malam lampu meter box nya amat cantik.

BUNYI MACAM PERFECT SAJA KERETA NI..

JADI, APA YANG KURANG ????




Ini adalah sebahagian kelemahan MPV ini yang dapat saya kenalpasti


1) nilai jual semula yang rendah. Almaklumlah barangan Made In China kan. sudah semestinya nak jual nanti tak laku. Samalah seperti anda membeli kereta jenama Kia, Naza, Proton dan Produa. Apapun bagi saya, kereta bukan satu pelaburan. Kalau nak beli kereta yang semakin naik harga carilah kereta antik.


2) tak glamour oleh kerana bukan jenama digemari di Malaysia.

Tetapi cuba fikir jika Chery Automobile berjaya beli gergasi Volvo ??? Sudah tentu nilai jenama Chery akan meningkat dengan ketara.

Lagipun dengan pembukaan kilang pemasaran di Pekan Pahang yang mampu memasang sehingga 100, 000 kenderaan Chery setahun, saya yakin Chery akan menjadi salah satu jenama pilihan rakyat Malaysia.

Tidakkan anda terfikir China akan mengambilalih kedudukan Jerman, Amerika dan Jepun sebagai pengeluar kenderaan di dunia dalam masa 5-7 tahun akan datang.

Selain Chery cuba mengambilalih Volvo,

tidak pernahkan anda dengar

Hummer salah satu jenama kebanggaan Amerika sudah dimiliki oleh sebuah syarikat automatif China ???

Opel akan dibeli oleh sebuah firma automatif China ???

Honda, Ford, GM, Volkswagen, BMW sedang membina kilang pengeluaran di China bagi pasaran eksport ???

Jadi menjelang 2012, sekalipun anda menggunakan BMW ia adalah BMW " made in China "


3) guna timing belt dan tak guna timing chain. Apapun, kereta proton pun masih guna timing belt kan. Lagi pun kan lebih mudah lebih murah kalau da masalah walau kena kerap gantikan yg baru berbanding timing chain.


4)Interior nya kurang cantik.

Tombol gearnya saya kurang gemar kerana tidak dibalut dengan sarung kulit dan lain- lain agar nampak lebih cantik. Apapun masalah ini boleh diatasi.

Saya juga kurang menggemari rekaan meter box nya di tengah2 bukan di hadapan kerusi pemandu. Apapun sekali lagi secara peribadi, ia bukan masalah besar.


5) blower air cond di bawah kaki

Bagi saya ini kelemahan ketara MPV ini oleh kerana blower air cond nya diletakkan di kaki. Bagaimana jika banyak habuk masuk ke dalam blowe air cond. Walaubagaimanapun air cond MPV ini amat- amat sejuk sekalipun anda di kerusi barisan ketiga.


6) pandangan belakang tak cantik

Apapun selepas dipasang skirting dan spoiler, ia nampak sungguh cun dan menawan bahkan secara peribadi lebih menawan berbanding kebanyakan MPV.


7) ekzos yang tak cantik

Apapun masalah ini dapat diatasi dengan hanya menukar ekzos baru. Harga ekzos hanya RM 200.00 dan anda akan mendapat ekzos yang boleh dikatakan cun dan menawan.


8) sport rim tak cantik

Apapun kebanyakan MPV pun mempunyai sport rim yang tak cantik. Just tukar baru kalau ada duit. Lagipun kalau tak tukar sekalipun, bukan hodoh pun. Cuma kurang cun aja.


9) Bunyi enjin kuat sikit

Tak kisahlah bunyi kuat sikit pun.. Janji bila atas jalan berkemampuan fight MPV mewah macam Honda Odyssesys, Mitsubishi Grandis, Toyota Alphard, Toyota Estima, Nissan Elgrand dan lain- lain.



BOLEH PERCAYA KE DENGAN KERETA CHINA ???




Itulah soalan paling famous yang ditanya rata2 rakyat Malaysia kepada pembeli Chery Eastar.

Untuk meyakinkan anda,

saya kemukakan hujah- hujah berikut


1) Chery Eastar walaupun produk China tetapi ia direkabentuk oleh firma rekabentuk terkemuka Itali yang juga telah merekabentuk kereta hebat seperti Ferrari, Lamborghini, Audi dan Alfa Romeo. Oleh sebab itulah jika anda perhatikan bahagian depannya, ia hampir mirip kepada Audi Q7 yang dijual di Malaysia pada harga RM 6xx, xxx. 00 - RM 7xx, xxx. 00.


2) Chasis Chery Eastar 2.4 telah direkabentuk oleh Lotus, iaitu salah satu pengeluar kereta sport terkemuka di Eropah malahan cukup popular namanya di Malaysia. Oleh kerana itu Chery Eastar telah berjaya melepasi Euro NCAP Crash standard dan mendapat 4 star. Rating maksimum adalah 5 star. Sebagai perbandingan, proton Impian ( Proton Waja ) mendapat 3 star bagi ujian ini. Ia membuktikan Chery Eastar 2.4 adalah MPV selamat untuk keluarga anda.

Sebagai tambahan, ia juga dilengkapi dengan air bag dan apa yang menariknya air bag nya dibekalkan oleh pengeluar alat keselamatan kenderaan terbesar di dunia. Untuk itu anda tidak perlu risau mengenai keselamatan kenderaan ini. Bahkan jika anda meragui besi keluli kereta ini, cubalah anda ketuk kereta ini dan kemudian ketuklah mana- mana kereta Proton dan lihatlah mana lebih berkualiti.


3) Chery Eastar baru berusia 12 tahun. Ia ditubuhkan pada tahun 1997. Sungguhpun begitu, ia berjaya mengeluarkan 1, 000, 000 keretanya dalam tempoh lebih singkat berbanding mana- mana pengeluar kenderaan dari Jepun dan Korea.

Manakala dalam pembinaan enjin, ia mula membangunkan enjin sendiri pada tahun 2004. Dalam tempoh hanya 5 tahun, ia telah mempunyai 19 model enjin ACTECO ( kerjasam Chery - firma Austria ) dari kapasiti 800 CC hinggalah 4000 CC, daripada L3 hinggalah V8 dan daripada diesel hinggalah gasolin. Bahkan ia berjaya mencipta kereta elektriknya sendiri.

Enjin ACTECO telah diakui enjin berkualiti dan menjimatkan minyak apabila Fiat iaitu gergasi automatif dunia menempah lebih 100, 000 enjin ACTECO untuk dipasang pada kereta Fiat bagi pasaran antarabangsa termasuk China sendiri.

Untuk makluman, sehingga kini Chery Eastar telah berjaya mengeluarkan 19 model daripada compact car, MPV, SUV hinggalah kepada kereta mewah limosin walaupun baru berusia 12 tahun.

Lebih menarik, Proton pada tahun 2007 telah mengadakan kerjasama dengan Chery Autombile bagi mengeluarkan MPV nasional pertama iaitu Proton Exora ( anda boleh rujuk keratan akhbar bahagian ekonomi Berita Harian, The Star dan Utusan ). Kini Proton dan Chery dalam proses membangunkan SUV untuk keperluan rakyat Malaysia.





Iras tak dengan kita punya Proton Exora. Gambar ini bertarikh 2007. Ini lah yang dapat saya sertakan bagi membuktikan wujud kerjasam Chery - Proton di mana Proton meminta bantuan Chery membangunkan model MPV nya. Masih tak percaya, cari akhbar berita hairan dan Utusan Malaysia bahagian ekonomi ( 2007 ).


4) China mempunyai 19 pengeluar kenderaan, dengan 90% model kereta seluruh dunia boleh didapati di China. Kereta- kereta import di China tidak dikenakan cukai yang terlampau tinggi sebagaimana Malaysia. Ini bermaksud persaingan di China amat sengit sekali. Walaupun begitu, Chery Eastar berjaya menjadi antara MPV paling laris jualannya di China. Bahkan MPV ini telah dianugerahkan sebagai MPV of The Year di China.


5) Chery Autombile telah berjaya muncul di ranking ke5 dunia dari segi jualan pada tahun 2009 ( januari - mei ) . Ia adalah pencapaian membanggakan bagi pengeluar kenderaan berusia 12 tahun


6) Chery Automobile juga dalam proses membeli firma Gergasi Volvo iaitu kenderaan mewah yang diiktiraf paling selamat di dunia. Ia bermaksud, Chery Automobile mempunyai sumber kewangan yang amat kukuh di saat gergasi automatif lain seperti GM ( no 1 dunia ), Ford, Mitsubishi di ambang muflis.


7) Chery Automobile di usia 12 tahun telah berjaya menembusi lebih 70 buah negara di dunia dengan jualan kenderaan export melebihi 400, 000 unit. Ia termasuk negara maju seperti Amerika, Jerman, Singapura, Dubai, Rusia ( negara berpengaruh ), Australia dan lain- lain. Di Amerika ia berkerjasama dengan gergasi automatif dunia, Chrysler yang memiliki jenama hebat seperti Jeep, Dodge dan Chrysler sendiri. Melalui kerjasama ini, Chrysler yang pernah memiliki firma gergasi Mercedesz Benz dari Jerman akan mengedar kenderaan keluaran Chery ke negara- negara seperti Amerika, Amerika Selatan dan Eropah dengan menggunakan jenama Jeep, Dodge atau Chrysler.


8) Chery Automobile juga telah mempunyai kilang pengeluaran dan pemasangan di luar China iaitu 9 kilang semuanya termasuk di Rusia, Turki, Malaysia ( akan siap menjelang hujung 2009 di Pekan, Pahang ) dll selain 2 kilang di China yang mampu mengeluarkan lebih 500, 000 kenderaan setahun dengan teknologi robot moden dan terkini.


9) Chery Automobile di China mempunyai lebih 1400 tenaga profesional dan separa profesional di Jabatan R&D nya ( research and developement )

Apa yang lebih menarik, sebahagian besar tenaga R&D nya adalah mereka yang mempunyai pengalaman dan latar belakang cemerlang dalam dunia pemotoran. Majoriti tenaga di bahagian R&D nya adalah bekas eksekutif dan eksekutif kanan teknikal di gergasi pemotoran seperti Mitsubishi, Ford dan lain- lain syarikat pemotoran di Amerika, Eropah dan Jepun.


10) jenama2 berpengaruh dunia seperti BMW, Volkswagen, Honda, Ford dan lain- lain juga sedang membina kilang pengeluaran di China. China akan dijadikan pusat pengeluaran kenderaan- kenderaan yang saya sebutkan tadi bagi pasaran eksport. Untuk itu, menjelang tahun 2011, BMW, Honda, Volkswagen, Ford yang dibawa masuk ke Malaysia adalah kereta " made in China ". Ia sempena mengambil kelebihan kos buruh yang murah di China, dasar mesra pelabur, mudah mendapatkan bahan mentah berkualiti pada harga rendah, pekerja berkemahiran dan lain- lain.

Untuk makluman pada hari ini, 70% jenama- jenama popular yang dijual di dunia ( barang original - asli ) seperti HP, Compaq, Sony, Adidas, Nike, Nikon adalah " made in china ".


11) Industri automatif China diletakkan di bawah menteri yang mempunyai pengalaman berpuluh - puluh tahun dalam industri automatif dan pernah menjawat jawatan penting dalam bahagian teknikal dan pengurusan di firma- firma gergasi automatif dunia.


12) China sedang mengambil alih kedudukan Jepun sebagai kuasa ekonomi no2 dunia dan no1 Asia. Dijangka sebelum 2010, China akan mengatasi Jepun sebagai kuasa ekonomi no1 di Asia dan No2 dunia.


13) lebih 60% barang yang dijual di hypermarket terbesar dan no1 dunia, Wall Mart adalah barang2 made in chine ( original ). Malahan ia termasuk barangan yang dijual di hypermarket Wall Mart di Amerika. Untuk makluman, Wall Mart adalah pengasas konsep hypermarket di dunia di mana kita dapat membeli semua keperluan di bawah satu bumbung



PENDAPAT PENGGUNA CHERY EASTAR 2.4


Di bawah ini saya petik pendapat pengguna - pengguna Chery Eastar 2.4 yang saya perolehi daripada beberapa forum yang saya ikuti



1)

i should rather use the word “finishing” is not par with Honda,Toyota or even Hyundai for the interior, but for the price i paid, i have no complain, as KC said, if u hv the budget just go ahead with others, this car fitted with good engine, although other said it’s from recycle bin engine from Mitsubishi, but be it i don’t care, as long as i have the torque and power for 2.4L engine, i m loving it. Not to mentioned the reasonable fuel consumption, no car comparable, my friend camry. 2.4L, the car like drinking fuel, 30sen, i can’t believe it if this is true.
you will not believe it, the spare part is so cheap, front bumper cost RM300 only. check out others, lighting holder cost only RM12. China products may give people negative impression at this moment, but if u r really in car industries, maybe next 5 years, China car may conquer most of the world markets, hv u heard that Chery is buying Volvo? stop by China gov, why? other brands r loosing money, why chery is making?

2)

I’ve tested one in PJ showroom. Surprisingly, no surprise for me as expected, her 2.4L engine really powerfull. I repeat really powerful even on the 2nd gear but still got pick up. Sorry to say to Exora & Innova (I’ve tested both as well) and…. Exora, really under power. Fisrt gear no pick up, 2nd gear almost crawling… Innova first gear “dissapointed”, 2nd gear extra disapointment for me… True, I’m very dissapointed with Innova caused it is target MPV actually. But to compare Chery & Exora, Chery is much much better. The only thing is that, the interior… plastic lah of course.. but remember, what is Exora interior made from? I also dunno but I almost having soar eye looking at Exora interior. “Not even not interested, it seems like very low quality some more”…

Banyak susah lah itu macam… so from my very initial step of comparing these 3 models and of course budget is my no 1 limitation, frankly speaking.. whoops.. frankly typing… Chery Eastar is the best… I really hope to have one soon…

3)

salam..saya agak kurang yakinla dgn exora ni.firstly sebab pakai enjin campro.seorang wartawan permotoran pernah menulis dia dah test drive enjin acteco buatan china,katanya lg baik dr enjin tempatan.maksudnya campro la tu..dahla cc kecik sgt tak padanla dgn exora yg agak besar dan berat..ada komen tak?

4)

bro n sis perlu ingat suka saya katakan disini enjin CE adalah MITSUBISHI. enjin ini agak besar jika dilihat sesaran cc nya, tapi ingat ia adalah teknologi Japan (enjin mitsubishi model Grandis 2.4 awal). enjin 4G64 ini sebenarnya walaupun agak konvesional jika dibandingkan dgn enjin MIVEC Grandis terkini, tetapi ia agak menjimatkan terutama bg perjalanan yg jauh (long distance). saya dah p johor-kedah, minyk memg save. malah p dgn muatan penuh (penumpg penuh + bagasi). pusing genting highland, p penang (balik pulau-bt feringhi) enjin memg power, tekan je walau bukit. guna gear steptronic (auto+manual) memang mengasyik. ingat, itulah kelebihan enjin CE 2.4 ini yg sememgnye tidak menghampakan. memang saya akui. inilah kelebihan CE 2.4 walaupun ia buatan China, tp dipasang di Malaysia (CKD) dan diperkuatkan dgn nadi enjin 4G64 MITSUBISHI yg mempunyai tork yg agak kuat dan tidak menghampakan, hanya tekan pedal myk, CE akan meluncur so smooth! BELIEVE ME! tak salah kalu saya katakan CE setanding dgn model2 mewah cam Estima, Oddyssey, Alphard dr segi kuasa enjin. so kalu tak percaya pandu ujilah dari sekarang, rasai perbezaan kemampuan CE berbanding dgn model2 mpv enjin kecil yg ada dipasaran. sememangnya bro n sis tak akan hampa dgn kuasa enjin CE ini sebanyk 2350cc dgn harga RM80-82k sahaja. model2 mpv lain tak dapat beb! bro n sis, test le CE ni, jgn dgr cakap org. bro n sis p le test sendiri, bawa dan rasai CE meluncur tersergam gah sebagai MPV sebenar yg cukup berkuasa dalam pakej yg ditawarkan. test bro, jgn tak test. baru tau!
Go CE…..go CE……

5)

castelo say,
aku dah pakai 2 bulan so tiada apa masaalah yang besar.last saturday aku balik dari trengganu selepas balik dari berkempen aku BELASAH kat highway pantai timur meter boleh cecah sehingga 180km cukup stedy.pada kawan2 yang guna chery easter jumpa saya dipusat servis pj jam 9am inyaALLAH nak buat servis 5000 tapi meter hampir 7000 tak sempat nak servis sebab berkempen di trengganu.JUMPA DI SANA BOLAE BERTUKAR PANDANGAN.buat ENIGMA4646 club apa cite?

6)

Saya dah pakai mpv ni dah sebulan, performance ok, mmber yg pakai wish dan stream puji design mmg klass, lebih luas dan cc yg sesuai dgn body. psl minyak sma jer mcm kreta waja lama saya, sungguh jimat walaupun 2.4 cc.sy dah kaji background company alado, mmg advanced tdk sampai 10 tahun R&R mreka, kreta mreka dah dpt masuk ke lebih 70 buah negara brbanding dgn kreta jepun mngambil masa 21 tahun untuk dikenali di negara lain. psl pick up tak yah crita mcm grandis (kan adik garandis), staylish lbh dr wish&stream, pndek crita mmg puas hati brbaloi dgn hrga Rm87,888-00 unt jntera mpv spt ini.

7)

Salam,,,,Aku kat Dungun …..tadi ke Setiu jarak dalam 290KM …cost minyak aku RM 50 je …….hujan …..hari icon spanar muncul …..mileage aku dah 5250KM…..balik dari Dungun next week aku gi service la kot…..untuk 5000KM….

canggih kete ni …LPT 170KMH kacang putih je…..berani tak berani je……ye lah bawak 5 nyawa …….so byk ingat family la……..

I tell you …….Eastar adalah satu ENIGMA !!!!

kos minyak dari Shah Alam ke Dungun average speed 130KMH ……jarak KMH 450KMH RM 70 je…..gila save…..dulu waja turbo aku pun RM 80 ……..damn ……

sapa duk kuantan roger aku …..aku ingat nak singgah TC …mandi ….tapi air laut bergelora la…..

019 214 2131

8)

lebih : 1) roomy - compare to livina terasa sgt le
2) murah - banding to grandis estima alphard etc
3) power - enjin 2.4 mna nak dpt ghege ni
4) mentenen x perlu riso - enjin mitsubishi melambak kat mesia ni
5) gear - manual ade auto ade, senang naik bukit masuk town
6) dari drver seat leh nyelinap je nak pi belakang, x yah keluar x kena ujan hehe
7) FC x teruk sgt, lebih sket dr iswara 1.3 teman je
udah le tu - lebih2 promote chery alado kena bayor komesin le kat teman hehe
kurang : 1) interior meterial - quality kureng
2) seat - kena balut ngn leather baru best ( + RM2k lg nih)
3) rim - tukor 17 or 18 lagi sedap ( tred in pon mau la + RM 1k+)
4) x glemer - jenama china

yooo CE team….saya sokong dgn reza. mohon mencelah… to sekilau, relax. mber u pakai jenis tak kisah lah. yg pentg kita as owner CE berpuashati dgn perform dn pakej yg CE berikan. semua kenderaan ada kelebihan dan kekurangannya, tp to me, CE tetap ada kelebihan. so far 2.4 CE saya ni memg syok tarik. ingat kalu kita tgk spesifikasi CE, tork dia agak kuat pd 3000rpm bg membawa beban seberat hampir 2030 kg. 2 tonne tu. mpv atau keta2 enjin comel lain tak dapat prestasi sebegitu atau mungkin setaraf. hanya model2 spt Estima, Oddyssey, Alphard je yg berprestasi sebegitu. so at least CE kita setanding gak walau tak setaraf model2 mewah sebegitu. kalu mber u tu pakai keta, ckp dgn dia byk2 sori, sebab keta dgn mpv beza jauh drsegi ratio dan dayabeban yg mampu dibawa. dan lg maybe mber u tu jelos sebab CE sekilau agak besar dr keta dia. teka je. ok sekilau, rilex le beb. ingat, yg penting, kita happy dan puas dgn kemampuan CE kita yg org bukan owner CE tak miliki. bersyukur dgn apa yg ade.

9)

Saya dah guna MPV ne 2 bulan sehari.. so far so good..hari ne i discover benda baru..mungking ada yang dah perasan kot… “faceplate” untuk pedal minyak MPV ne flexible lah….tekan sikit ke , tekan sampai bawah ke ..cam bro enigma4646 kita yang dah buat top speed 170km, saiz kaki kecil ke, besar ke….kita masih dapat tekan pedal minyak tu sepenuhnya terutama kepada kaum hawa yang biasanya pakai kasut tumit tinggi..bila nak drive keta kena tanggal kasut…ngan pedal yang flexi ne..betul2 membantu…tak sakit kaki..saya dah try..ditambah pula ngan “pickup”nya..tekan sket je dah mencanak…power…
Kepada bro2 semua..kalau nak test..pedal tu flexi ke tak..tanggalkan kasut..ala-ala kaki ayamlah ..n tekan pedal tu..baru bleh rasa “keflexian” nya peda minyak MPV ne. : ) .. meter km dah tunjuk spanar 5200km..time to service…

10 )

salam N selamat sejahtera..
kwn dah tgk nie chery dan dah buat perbandingan ngan Naza Citra, Exora, Grand Livina, Wish 2.0, Stream dan Grandis.
dari segi quality mungkin ianye lebih baik klu dibandingkan dgn Exora.
dari segi performance engine chery diketahui asal usulnye iaitu Mitshubishi klu nak dibandingkan ngan Naza Citra yg asal usulnye ???
dari segi arga pulak.. mmg berpatutan klu nak dibandingkan dgn Grand Livina, Wish 2.0, Stream dan Grandis.
dari segi keselesaan mmg nyaman klu nak dibandingkan dgn Exora, Grand Livina, Naza Citra, Wish 2.0 dan Stream.. SEMPIT tpt duduk belakang..
dari segi pengendalian baik, engine senyap serta bertenaga klu nak dibandingkan dgn Exora, Naza Citra dan Grang Livina.
klu bole dikatakan Chery nie merupakan klon kpd Grandis.. harga menarik dan berpatutan dgn ciri-ciri yang dimiliki.. cuma kita kekadang bila
melihat benda buatan China nie.. kita katakan ianye cap ayam.. pandangan itu sebenarnye salah..
klu dilihat sekarang nie.. China lebih advance masa kini.. banyak automobil & electronic yang telah dipasang di sana.. termasuk lah kereta-kereta yang berjenama..
sekian.. Go Chery..

11)

alo brother n sister…saya setuju dgn rizal. kepada semua bro n sis, jgn tgok internet saje atau dgr cakap2 org, p le tgok kat kedai n test drive, or p le tanye dgn owner sendiri yg dah pakai CE ni (cam saya) so far memg berbaloi. sebelum beli saya dah survey mpv2 yg adee. so far ini le mpv yg ade 80% semua tp masih murah dan ekonomi. kalu tak caya tgok je le model2 spt Estima, Alphard, Oddyssey…semua enjin cc 2.4 ke atas. memg model2 ni mantap. so CE ni pun tk kurg hebat. pernah saya parkg sebelah Estima, tuanpunye Estima tu tgk berkali2. mula2 dia jengok tingkap je, lepas tu dia turun tingkap tgk, lpas tu dia keluar dari Estima tgk CE saya dari depan. dia tanya jenis apa dan berapa ratus ribu harga? so saya diam je sambil senyum, model CE dan harga tk lebih 80k (masa tu hrga RM 79k). dia cam surprise cam tak pcaya. so, lastly tuanpunye Estima tu senyum dan kata CE saya ok, tak kurg hebat. dan cam tak caya harga yg sebegitu. sambil berlalu tuanpunye Estima memberi tanda bagus dgn ibu jarinya. So bro n sis, itu le pengalaman saya bawa CE ni. dan lagi bro n sis perlu ingat suka saya katakan disini enjin CE adalah MITSUBISHI. enjin ini agak besar jika dilihat sesaran cc nya, tapi ingat ia adalah teknologi Japan (enjin mitsubishi model Grandis 2.4 awal). enjin 4G64 ini sebenarnya walaupun agak konvesional jika dibandingkan dgn enjin MIVEC Grandis terkini, tetapi ia agak menjimatkan terutama bg perjalanan yg jauh (long distance). saya dah p johor-kedah, minyk memg save. malah p dgn muatan penuh (penumpg penuh + bagasi). pusing genting highland, p penang (balik pulau-bt feringhi) enjin memg power, tekan je walau bukit. guna gear steptronic (auto+manual) memang mengasyik. ingat, itulah kelebihan enjin CE 2.4 ini yg sememgnye tidak menghampakan. memang saya akui. inilah kelebihan CE 2.4 walaupun ia buatan China, tp dipasang di Malaysia (CKD) dan diperkuatkan dgn nadi enjin 4G64 MITSUBISHI yg mempunyai tork yg agak kuat dan tidak menghampakan, hanya tekan pedal myk, CE akan meluncur so smooth! BELIEVE ME! tak salah kalu saya katakan CE setanding dgn model2 mewah cam Estima, Oddyssey, Alphard dr segi kuasa enjin. so kalu tak percaya pandu ujilah dari sekarang, rasai perbezaan kemampuan CE berbanding dgn model2 mpv enjin kecil yg ada dipasaran. sememangnya bro n sis tak akan hampa dgn kuasa enjin CE ini sebanyk 2350cc dgn harga RM80-82k sahaja. model2 mpv lain tak dapat beb! bro n sis, test le CE ni, jgn dgr cakap org. kalu ade pun mereka2 yg suke kutuk pun org tu sebab dah terbeli awal model2 mpv kecil yg kurg power enjin tp harga mahal cam model 2.4cc. so depa jgn jelos. bro n sis p le test sendiri, bawa dan rasai CE meluncur tersergam gah sebagai MPV sebenar yg cukup berkuasa. test bro, jgn tak test. baru tau!
Go CE…..go CE…

12)

Alhamdulillah ari nie dapatlah CE saya.Memang berbaloi beli CE nie, engine mmg power, test pick up dgn estima atas jambatan Tg Lumpur tak menghampakan…biasalah interior ada sedikit kekurangan tetapi boleh diperbetulkan…harap dapat kekawang dr forum nie utk bertukar-tukar pendapat dgn saya…cck6465

13)

Eastar is 2.4l whereas Exora ia 1.6l. Eastar is of different class from Exora but almost the same price. To me I am considering safety and performance of the car. Eastar(Crossover) is in Europe and US market for a year or two means that it qualify for certain safety spec. I upgrade from 2000cc car to 2400cc car because I believe it gives me better control of the car and less stressfull(more confortable) to drive. In contrast, to drive big body mass with 1600cc engine, what happen need to accelerate for good? In paultan test drive report says...."These high speeds can be sustained easily, it is only when you slow down and try to climb back up to those speeds where it takes a long time."


I have driven Eastar from Png to KL via PLUS and Png to Kelantan via EW highway. I know Eastar give meconfortable and confident on the road. The car is excellent both on normal highway and mountain highway. Also, refer to one of my write up on page 43 explaining new model and transfer model situation.
The choice is yours, make a good pick. Good luck!


14)

Powerful engine, of course due to Mitsubishi 2.4L engine. Only sedan Mercedes & BMW can beat it on the road (hi-way).. yg common laa… Luxury car lain of course can beat also… Easily 180km/hr… tu pun belum tekan abis beb… Biasanya mmg bg lampu je kat kereta depan, jarang sekali dpt lampu dari kereta belakang.. But for other MPVs, honestly, same engine power.. ie Honda Stream, Toyota Alphard, Estima or those with branded car manufacturer… Same = Sama.. Ada faham? But in term of price… sendiri mau ingat la… 2 chery = 1 estima.. Suka dua atau 1? Up to you

15)

Service or maintenance cost (normal service), less than RM200. So far around RM140-RM190. Dulu i pakai iswara pun, around this figure daa… Can NAZA’s MPV beat this? :p



NAMA- NAMA LAIN CHERY EASTAR 2.4



1) chery eastar

2) chery v5 crossover

3) chery b14

4) chery b240

5) dragon liner ( jerman - baru teroka )

6) chery boss ( turki )

7) chery destiny ( chile )

8) chery yarnyon ( thailand )

9) di rusia ada jugak juga guna nama lain tapi saya tak reti baca tulisan rusia

10) CHERY V5 ( philipina, peru dll )

11) USA ( mgkn dodge brand ) sila rujuk link ini

dan byk lg nama2 nyer umpama di belanda nama lain, di dubai nama lain sebab Chery Eastar 2.4 ni dah masuk terlalu banyak negara sampai hampir semua negara guna nama lain- lain.



JOM USHA- USHA CHERY EASTAR







sebelah Toyota Wish edisi lama



sebelah Honda City



sebelah Naza Ria



sebelah myvi



di sebelah Toyota Corolla



di sebelah Myvi



KENDERAAN KELUARAN CHERY



Berikut adalah kenderaan keluaran Chery yang mencecah puluhan model dimana ia terdiri daripada kenderaan limosin, sedan, kompak, sport, van, suv dan mpv.




Rich dan Rely adalah antara 3 jenama milik Chery Automobile. Pada masa hadapan mungkin Chery Automobile akan mempunyai 4 jenama iaitu apabila Volvo berjaya diambil alih.



Chery bertukar menjadi Transformers



Chery A8

Mewah dan bergaya tak ???



Chery Fengyun II Coupe



satu lagi kereta konsep keluaran Chery. Chery B23



kereta sport keluaran Chery






atas ni Chery shooting sport

mengancam tak ???

cantik di semua posisi kan






kereta chery untuk eksekutif







chery A6



chery M1






chery A3



Chery B21



tak tahu ni model pe. Tapi tetap Chery







Chery A3 Hatchback



Chery A7



Chery A13



Chery Karry Viewsonic



Chery B13



Pandangan belakang Chery B13



Bahagian dalam Chery B13




Chery Rich XI atau Chery Faira JJ



Pandangan belakang Chery Rich XI



Chery Van



pandangan dalam Chery Van






Chery Faira YY Coupe



Chery Faira YY




lagi model keluaran Chery. Ini dia Chery B11 Eastar



Chery A5. Kurang menarik dipandang



tak tahu model apa yang ini. Tapi masih kereta chery



chery A1




di Malaysia dipanggail Chery Eastar 2.4 manakala di negaranya dipanggil chery newcrosseastar atau new crossover ataupun Chery v5



Chery Tiggo. Juga antara 3 model Chery yang dijual di Malaysia



Chery Tiggo 5



Chery Tiggo 6




Chery Faira BB




Rely A3. Rely adalah salah satu jenama milik Chery



lagi van chery






Chery QQ. Hanya RM 15, 000 di China



Chery QQ II



Chery QQ 6



Chery Rich G6





Chery Eastar limosin. Pernah digunakan untuk menyambut angkasawan China



Chery Riich II



Chery Faira HH



Minat tak ???



Chery P11



Chery P12 Pickup



Chery M14



KILANG CHERY DI CHINA



Chery mempunyai 2 kilang pengeluaran kenderaan di China dan 9 kilang pengeluaran/ pemasangan luar negara. Kilang pengeluaran dan pemasangan luar negara Chery termasuklah di Rusia, Turki, Malaysia ( dalam pembinaan ), Amerika ( dalam perancangan ) dan lain- lain. Kilang pengeluarannya di China pada kini berkemampuan mengeluarkan sehingga 500, 000 kenderaan setahun dan Chery juga dalam proses membesarkan lagi kilangnya bagi memenuhi pertambahan permintaan terhadap kenderaan keluarannya.

Di bawah ini saya sertakan gambar- gambar dan video mengenai kemudahan, peralatan dan robot yang terdapat di kilang Chery bagi meyakinkan anda bahawa Chery walaupun syarikat China tetapi mempunyai kilang pengeluaran setaraf jenama- jenama unggul lain di dunia.




Nadi kepada penciptaan produk- produk keluaran Chery. Ini adalah pusat penyelidikan ( R&D ) Chery Automobile. Untuk makluman, di pusat ini terdapat lebih 1400 staf teknikal yang kebanyakan mereka merupakan bekas eksekutif di gergasi automatif terkemuka dunia.


salah satu kilang pengeluaran Chery Automobile di China. Ia berkeupayaan mengeluarkan sehingga 500, 000 kenderaan setahun



ribuan kenderaan keluaran Chery



kilang enjin Chery Automobile





gambar- gambar di atas adalah pemeriksaan yang dilakukan pekerja Chery ke atas enjin Chery



salah satu daripada 19 enjin yang dibangunkan oleh Chery Automobile. Chery Automobile mula membangunkan enjin pertama pada tahun 2004. Chery telah membangunkan enjin dari enjin kapasiti 800 cc hinggalah kepada 4000 cc, enjin sekecil L3 higgalah kepada sebesar enjin v8 dan daripada diesel hinggalah gasolin. Apa yang menarik, Fiat telah menempah lebih 100, 000 unit enjin buatan Chery.

















gambar- gambar di atas adalah pemandangan di dalam kilang milik Chery Automobile di China




kenderaan Chery sebelum dicat



kereta chery sedang dicat




diperiksa selepas dicat




MASIH BELUM YAKIN DENGAN PENGELUARAN CHERY ???




sila tonton VIDEO ini baik- baik

Ia mengenai kilang pengeluaran chery di China..

Pasti anda kagum dan persepsi anda terhadap barangan China akan berubah..

Jadi..

SILA KLIK DI SINI

http://www.chery-vertex.com.sg/

dan setelah itu CLICK ” Chery Video ” di bahagian kiri laman ini ( chery-vertex.com.sg )


Lihatlah bagaimana robot - robot yang begitu banyak lagi berteknologi tinggi digunakan dalam mengeluarkan kenderaan- kenderaan Chery.



ADA IRAS TAK DENGAN MPV LAIN ?







di atas adalah Chery Eastar selepas diletakkan skirting. Di bawah pula adalah Airwave. Di bawah Airwave pula adalah Honda Stream RSZ. Manakala di bawah sekali adalah MPV keluaran Volvo. Jadi tak kurang hebat kan Chery Eastar tambahan dengan tawaran harga yang amat menarik di Malaysia.



APA YANG SAYA BOLEH KATAKAN




Saya rasa gambar- gambar di atas sudah cukup untuk membuktikan China telah melalui perubahan besar dalam industri automatifnya. Walaupun China memulakan industri automatifnya hanya pada tahun 1997, namun hari ini ia mempunyai 19 pengeluar kenderaan tempatan selain berpuluh- puluh gergasi automatif yang membuka kilang pengeluaran di China. Salah satu syarikat yang membantu reformasi China dalam industri automatif tidak lain tidak bukan ialah Chery Automobile dengan barisan kenderaan pelbagai jenis dari versi kompak hinggalah kepada limosin.

China juga sekarang dalam peringkat membina bandaraya automatif terbesar di dunia bagi menyaingi bandaraya detroit di Amerika yang menjadi pusat pengeluaran kenderaan Ford, GM dan sebagainya.



ADAKAH CHERY INI MAMPU BERTAHAN DI MALAYSIA ?????




Ya. Saya yakin dan amat optimis Chery Alado akan bertahan di Malaysia dan menjadi pemain utama atas sebab- sebab berikut


1) Chrery Alado dimiliki 20% sahamnya oleh LTAT ( Lembaga Tabung Angkatan Tentera ).

Untuk makluman fungsi LTAT adalah menyamai fungsi KWSP tetapi LTAT hanya bertanggungjawab terhadap skim simpanan warga tentera. Apa yang menarik LTAT secara konsisten berjaya membayar dividen tahunan 15% jauh lebih cemerlang berbanding KWSP di bawah 5%.

LTAT juga adalah pemilik kepada GLC unggul seperti Affin Bank, Boustead dan sebagainya.

Pelaburan 20% LTAT dalam Chery Alado sudah cukup membuktikan LTAT mempercayai Chery Alado adalah satu perniagaan yang menguntungkan dan boleh bergerak jauh di Malaysia.


2) 50 % saham dalam Chery Alado dimiliki secara langsung oleh Chery Automobile iaitu syarkat induk Chery di China dan seluruh dunia.Ini bermaksud Chery Alado dikawal secara langsung oleh Chery Automobile di China.


3) baki 30% saham Chery Alado lagi dimiliki oleh bekas pemenang anugerah usahawan Ernst and Young iaitu Tan Sri Dr Cham Soh iaitu pengasas BSA International Berhad.

Untuk makluman, BSA International adalah antara pengeluar utama " alluminum alloy wheels " di dunia dengan produknya berjaya menembusi 60 negara dengan penjualan tahunan melebihi 1, 100, 000.


4) persahabatan Malaysia - China

sudah tentu jalinan mesra hubungan China dan Malaysia akan memberi banyak kelebihan kepada Chery untuk bersaing di Malaysia.

Apa yang menarik saya difahamkan, Chery mendapat keistimewaan membayar cukai import lebih rendah berbanding jenama- jenama lain dari luar negara. Oleh kerana itu Chery dapat dijual pada harga lebih rendah berbanding pesaingnya. Apatah lagi jika ia dipasang di Malaysia. Sudah tentu ia dapat mengelak sebahagian besar cukai import yang dikenakan dimana cukai import sebahagian besarnya mencecah 300%.



KESIMPULAN



Berdasarkan fakta- fakta berikut, pada pandangan peribadi saya Chery Alado Malaysia insyaallah mampu bertahan pada jangka masa lama.

Dengan harga kenderaan Chery yang lebih murah 30% berbanding pesaingnya , sudah tentu lebih mudah untuk Chery dijual di Malaysia menandingi jenema Honda, Nissan, Kia dan Toyota yang begitu sinonim dengan pasaran Malaysia.

Tidak mustahil jika saya katakan, pada 7 tahun akan datang nama Tan Sri Dr Cham Soh akan setaraf dengan nama pemain utama automatif di Malaysia seperti mendiang Boon Siew ( Honda ), Tan Chong ( Nissan ) dan Allahyarham S.M Nasimudin ( NAZA ).





RUJUKAN


1) Chery Community Club

2) Chery MPV Community

3) sgcarmart.com

4) chery international.com

5) 4g64 forum

6) chery-vertex.com.sg

7) show us your bodykit

8) chery easter testimony

9) dan lain- lainlah

anda boleh membuka link- link rujukan yang saya sertakan di atas sebagai bacaan tambahan sebelum membuat keputusan membeli MPV anda.

12 comments:

  1. nway.. kete pn dh dibeli,
    agak berpuas hati,

    tp stil ade mende nk komplain...

    1. patern fog lamp sebelah, yg nmpk kelakar
    2. same gak, reverse lamp pn sblh gak
    3. pastu ade bunyi angin bile drive lbey 100km/h
    4. ade mcm bunyi plastik kt meter panel, dh p btulkn kt SC, but stil got da same prob, i donno why, either da car design like this or da pomen only do cin cai bor cai..
    5. brg interior yg mudah rosak >> kpd mrk yg bru nk bli kete ni, make sure check btol2, bwh kete, bwh seat, every single thing, pendek kate make sure perfek la, sbb pe bile anda dh sain, n dh amik kete, pastu smpi umah cek2 tgk2 ade bende2 yg dh rosak, sgt la PAYAH GILER utk claim, mcm bodo je, ak bkn wat cite tp bnde dh jd kt ak, smlm amik, esok anto blik nk claim, amik gambo la pe la, mcm csi, katenye careless mistake.. shit? bpk ku plak jnis terlampau percaya..., mmg mudah utk teraniaya la, pendek kate dari sy, biar kite nampak cerewet kt salesman, customer alwyz rite ma, jgn kite dipermalukan oleh pengguna kereta yg laen, krn terlampau percaya dgn jenama dari cina ni.

    komen sy ni bukan nk menjatuhkan chery, tetapi supaya semua yg terlibat mengambil langkah yg drastik supaya dpt memperbaiki kelemahan yg ada. xkn nk chery ni jd mcm proton. cmon la... go chery..

    ReplyDelete
  2. mengenai masalah2 tu..

    masalh 1-4,

    sila rujuk ker sc butterworth. diaorang memang expert atasi masalah tu..

    pepun semoga terus gembira ngan ce anda.

    masalah no 5

    setuju ngan anda. perlu teliti ketika beli kereta. gunakan kuasa anda sbg pembeli.

    dan nak tny,

    sc mana yg x reti layan klien baik2 tu

    kita boikot je sc perangai cam2. klien is a king. dia mest kena tau konsep tu sbg peniaga

    ReplyDelete
  3. Hi bang
    Baru order CE ni color silver ... skirting abang buat kat mana ..budget 1 to 1.5K. Tolong recomend. I ambil kereta kat butterworth juga ..

    ReplyDelete
  4. Sya nk promote Bodykit Chery Eastar. Bukan Fibre Glass tapi material PU mcm OEM, so klu terlanggar x pecah mcm Fibre Glass. Bodykit termasuk skirt depan/belakang, side skirt & roof spoiler. Harga dlm 2K siap dh cat. Trus pasangkan je kt MPV. Klu nak tgk gambar bole contact: azmi_rizqiauto@yahoo.com atau 019-2647271.

    ReplyDelete
  5. kepada bakal pembeli..jgn beli chery kat serdang raya,seri kembangan.....layanan mcm @##@@@!!!...bos ngan anak buah same jer celakenyeee....bukan nak kondem bangsa sdri berniaga tp kalu hang yg meniaga x penah nk jaga hati bgsa sdri,bole p mampusla ngan lagak hang!!! bile nak duit baik jer,dah dpt duit buat x layan ye...

    BOIKOT CHERY SERDANG RAYA,SERI KEMBANGAN!!

    ReplyDelete
  6. ap pun kita mesti rahu hak kita.........
    CE ni mmg best.....caya lah....
    kwn dah memiliki sebulan lagi setahun.........
    masaalah kecik tu adat lah........
    aqpa pun mmg ade SC yg mcm&*&^%%^&*.....
    kita juga harus mainkan peranan..........

    CE ni..CUN...................

    ReplyDelete
  7. Zailia, Temerloh, Pahang.
    Salam. Saya tengok dalam web ni CE ada sunroof. Saya tengok CE di showroom, takde pulak sunroof. Kat mana boleh dapat yang ada sunroof?

    ReplyDelete
  8. Before I place a booking on this car, I have a few question.

    1)Does this car comes with "technologies" such as auto wiper function? or follow-me-home lights that turn off after a period of time? or other goodies, like bluetooth wireless phone functions?

    2)Can u show me or link me to the crash test result or better pictures to proof that you'd claimed this car got 4 stars?

    3)Why in one of our picture like so..
    http://1.bp.blogspot.com/_lyhhEWhP0uw/Skr7wfJDU2I/AAAAAAAAAPw/AoZmfaeR7vQ/s1600-h/chery-new-crossover-crosseastar-v5-inside-72s.jpg
    There shouldn't be any gap cause most MPV when the second and third row when folded flat does not have gap.. can U explain why?

    4)Is the engine a new gen engine or it's just an old mitsubishi 4g64 engine cause I found this link... http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Sirius_engine#4G64

    5)Does this car has individual air-cond like some MPVs?

    6)U claimed that this car uses a chasis designed by lotus, actually what year did this car's chasis made?

    7) Lastly, it's funny when u say "Bahkan jika anda meragui besi keluli kereta ini, cubalah anda ketuk kereta ini dan kemudian ketuklah mana- mana kereta Proton dan lihatlah mana lebih berkualiti. "...I bet U would not dare to hit ur car like this...
    http://www.youtube.com/watch?v=wI2MpcIiO6A

    8)What say u? Give me GOOD reasons before I put my money on this car.Surely U can right?

    ReplyDelete
  9. minat kat mana pusat jualan.....bbbangi

    ReplyDelete
  10. Bravo ce. Giant killer terbaik!!

    ReplyDelete
  11. Hebat lah saya pun dah beli kereta ni memang bagus

    ReplyDelete
  12. Spare part dia senang dpat ke. Servis dia ada di mana... Org ckp sparepart dia susah dpat... Sy ddk area taiping

    ReplyDelete